Blauwe Diesel.

HVO 100 prima voor pleziervaart in de Wieden & Weerribben

De Bluewaters dieselt groen voor blauwer water.
Het is inmiddels al wel bekend dat 100%  groene HVO “diesel” heel geschikt is voor scheepsmotoren.
De blauwe diesel echter is gewone diesel met een HVO toevoeging van 20 tot 50%. Deze blauwe diesel bevat minder water. Het verbrandt dus schoner en deze unieke  brandstof is vanzelfsprekend een stuk zuiverder en minder belastend voor het milieu dan normale diesel.
Schone diesel uit Finland in de Weerribben en Wieden.
Diesel volgens dit groene HVO recept wordt van plantaardig restafval gemaakt en is daarom een biologisch afbreekbare brandstof. De Bluewaters Yanmar motor loopt ook op deze super schone brandstof. In de meeste gevallen puur HVO, maar soms ook op een menging van 50% met gewone diesel. ( Maar alleen als het niet anders kan) Blauwe Diesel is door het onafhankelijke brandstoffenlaboratorium Intertek Caleb Brett uit Hoogvliet getest. 
De pure HVO wordt op de markt gebracht door Neste renewable diesel. HVO is een Fins product en men verovert steeds meer marktaandeel.

Voor een gezonde natuur

Blauwe diesel in de Weerribben en Wieden.
Ook al ben je niet zo’n milieufanaat, toch is het goed om te weten, dat je met deze diesel twee vliegen in een klap slaat. 
Deze groene en super schone diesel vaart prettig en je motor loopt fijner en stiller. Ook ruik je die steeds terugkomende diesellucht minder. Ook diesel met dit blauwe eco etiket ruik je, dat is duidelijk, maar de reuk is zeker niet irritant. Deze organische brandstof is wel een paar dubbeltjes duurder, maar je moet er wat voor over hebben.
Want deze vriendelijke brandstof is goed voor het milieu en als we de praatjes mogen geloven, zal er op zeker in de nabije toekomst  toch iets met de voortstuwing van onze geliefde boten moeten gebeuren.
Electrisch? Ach echt waar?. Milieuvriendelijke dieselolie is wat ons betreft het enige juiste antwoord.
Tank blauwe diesel EN590 in Zwartsluis bij jachthaven de Kranerweerd. Ook bij jachthaven van Wijk in Oldemarkt kun je dit mooie produkt tanken. In Giethoorn helaas nog niet.

Blauwe diesel EN590

Blauwe milieuvriendelijke Diesel EN590 heeft een constante kwaliteit en voldoet door alle seizoenen heen aan de richtlijnen van de EN590 brandstofnormering. De Blauwe eco Diesel EN590-brandstoffen van Future Fuels bestaan uit de allerbeste kwaliteit duurzame HVO brandstof. Met zorg samengesteld met de meest hoogwaardige fossiele diesel.
Blauwe Diesel EN590 is geen biodiesel. 
EN590 is beslist géén biodiesel en bevat ook zeker géén biodiesel. Ze zijn dan ook gegarandeerd biodiesel (FAME)-vrij. Ze zijn dan ook het hele jaar door winterbestendig en minimaal beveiligd tot -20 graden Celsius of lager. De kans op winterproblemen, denk hierbij aan bacteriegroei of verstopte brandstoffilters zijn heel klein.
Blauwe EN590 ecodiesel is een drop-in fuel
Dat zijn twee dingen. Aan de ene kant dat je zonder aanpassingen aan de motor kunt overstappen op EN590 diesel. En aan de andere kant dat je op elk willekeurig moment kunt wisselen van deze blauwe gekleurde diesel EN590 naar fossiele diesel én andersom. Blauwe milieuvriendelijke Diesel EN590 kan met elkaar gemixt kunnen worden.
Ook voor scheepsmotoren is deze zo milieuvriendelijke diesel op termijn niet meer weg te denken. Want al varend door natuurgebieden zoals ook de Weerribben Wieden geeft het toch een goed gevoel om op zo’n geweldige manier iets voor milieu en natuur te kunnen betekenen. Neem maar contact  met ons op als je vragen hebt over deze natuurlijke brandstof. Blauwe diesel in Zwartsluis is al een mooi begin bij jachthaven de Kranerweerd.
Scheepsmotoren kunnen zonder problemen dieselen op 100 % HVO groene diesel.
Er bestaan diverse mengingen. Bijvoorbeeld bijmengingen van 20- 30- 40 en 50% Het zal niet lang meer duren of de Bluewaters vaart alleen op groene diesel 100% duurzame HVO.
De Bluewaters dieselt groen voor blauwer water. 

Fame – Biodiesel vrij?

De oplossing is schone HVO. HVO is dus geen Biodiesel

De letters FAME staan voor ‘Fatty Acid Methyl Ester’. Vertaald “Vet zuur methyl ester” Biodiesel wordt eenvoudig geproduceerd. Verwijder uit plantaardige olie een deel plantaardig vet (glycerine) en hierdoor wordt de plantaardige olie dunner. Het wordt dan net zo dun als gewone diesel.

Hygroscopisch.
Biodiesel is sterk hygroscopisch, het trekt vocht aan wat in de biodiesel opgenomen wordt. Vocht bevat zuurstof en veroorzaakt oxidatie van de brandstof. Dit heet veroudering. Biodiesel is zodoende kort houdbaar.
Een heel groot probleem is de bacteriegroei door water in de brandstof. De oorzaak hiervoor is het hygroscopisch effect. Bacteriegroei door biodiesel veroorzaakt kapotte brandstofpompen en verstuivers. Erg dure onderdelen in een moderne dieselmotor. Met gevolg duizenden euro’s uizenden euro’s schade. – Biodiesel is dus niet vergelijkbaar met blauwe diesel of HVO –

HVO de schoonste brandstof voor scheepsmotoren

Alleen de allerhoogste Blauwe diesel kwaliteit
Bovenstaande is dan ook de reden waarom alle Diesel EN590-producten absoluut FAME vrij moeten zijn en blijven. De leverancier Future Fuels wil de allerhoogste kwaliteit toekomst bestendige groene dieselproducten leveren voor de Nederlandse markt en voor een faire prijs.
Ook de Bluewaters vaart op blauwe duurzame groene diesel en geen biodiesel en zorgt daarmee voor bijna 0% uitstoot en voor blauwer water in de Weerribben en Wieden. Wie volgt?

Voor de Bluewaters tanken we voorlopig nog HVO in Meppel bij Tamoil. We vullen daar 3 jerrycans van 20 liter en eentje van 10 liter. Samen goed voor ca: 70 uren varen. Voor onze dieselauto tanken we een mix van 50% gewone diesel en 50 % HVO. de motoren zowel van de aut als van de boot lopen stiller. Uit de Mercedes Jeep is duidelijk de dieselkraak een stuk minder. En het Yanmar motortje spint ook fijner. Al met al zijn we erg tevreden met HVO. Schone brandstof in de Wieden en Weerribben. Althans dat vinden wij.