Op de wal

Blijven varen betekent blijven onderhouden.
Dus ook met de Bluewaters. Op de werf van de Gebr. Wijkstra wordt ervoor gezorgd dat de boot weer een super up-date krijgt. De Bluewaters werd begin jaren zeventig gebouwd en is door al die jaren heen uitzonderlijk goed onderhouden. Ook nu werd er een nieuwe antifouling aangebracht. Alle aanslag op het “Onderwaterschip” wordt eraf gespoten en er komt vervolgens een nieuwe spiegelgladde laag op.

De Bluewaters op de wal:
Ook het interieur wordt aangepakt. De 2 basic slaapplaatsen blijven bestaan en de electriciteit wordt aangepast en uitgebreid. Ook wordt de kuip afgewerkt met een Teakhouten vloer en ook komt er een zitplaats ook van teak aan de binnenkant van de achtersteven die plaats biedt aan 3 personen. Ook komen er 2 nieuwe van teak gemaakte hoge stoelen voor de bestuurder en de bijvaarder.  
Twee prachtige en gemakkelijke lagere stoelen completeren de kuip.

De Bluewaters biedt nu ruim plaats aan maximaal 3 passagiers, de schipper niet meegerekend.

Soms staat een mens voor een beslissing. Vaak zijn ze moeilijk te nemen. Dit geldt ook voor de vervanging van  nog best wel goed lopende Bluewaters scheepsmotor. Maar 40 jaar oud inmiddels en da’s niet niks en altijd nog goed gelopen dat ook nog. Maar toch je weet het niet. Nu wordt er dan toch een nieuwe ingebouwd.

Uitbouw Yanmar motor Bluewaters
De uitbouw van de oude Yanmar. Plaats maken voor een nieuw exemplaar vonden we toch veilig nodig, want de voormalige Yanmar was een oud beestje wat eigenlijk best nog goed liep. Maar aan alles komt een eind. Ook met scheepsmotoren.

De heer Wijkstra bemoeide zich persoonlijk met de uitbouw en hij zal zich ook weer met de inbouw van het nieuwe 1 cylinder exemplaar bezig houden.

Tijden de inbouw zal ook een geluidsisolatie geplaatst worden. ’t Is best een stille motor. Maar toch. Alle beetjes helpen.

Bekijk hier de Yanmar video

Teak is top:
Het idee om teakrestanten her te gebruiken heeft voor de Bluewaters een gevolg gekregen.
De kleinere reststukken worden zorgvuldig aan- en op elkaar gelijmd. Er ontstaat dan een zware kolom van 65 cm lang en ca: 16×16 in het vierkant.
Het basis werkstuk wordt vervolgens gedraaid door de heer van de Schors en na deze bewerking is het een ronde en gladde kolom geworden die gebruikt gaat worden als onderstel voor een schipperstoel met een totale hoogte van ca: 80 cm. Barkrukhoogte dus. En een tweede identiek exemplaar is bestemd voor de bijvaarder.
Het is een monnikenwerk, maar de uitstraling en exclusiviteit zal er ook naar zijn. Er komt nog meer info en foto’s en dit ook voor geïnteresseerden. Meer foto’s volgen.

Bekijk hier meer foto’s

Ook kun je de video bekijken. Zo’n massieve teakhouten kolom draaien doe je niet maar zo. Het draaien van deze stoelpoot duurde ca: 90 minuten. Kilootje of negen.

Video teakhouten stoelpoot draaien.